Rutger-Joelle.reismee.nl

Westkant Amerika

Hallo allemaal,

Daar zijn we alweer. Het is allemaal een beetje snel op elkaar maar we hebben nu goed internet en we hebben al weer 3 weken erop zitten aan de westkant van Amerika. Wel weer een verhaaltje waard dachten we zo. Ga er lekker voor zitten...

Eenmaal aangekomen in de 3e grootste stad van de wereld, Los Angeles, gaan we op naar Hollywood. We doen een rondje over een deel van de Walk of Fame waar iedereen die iets bereikt heeft in de eintertainment-industrie een ster in de stoep heeft. We hebben een tour geboekt en rijden naar een uitzichtpunt waar we de bekende Hollywood-letters zien (je mag er niet naar toe sinds een paar hippies er tig jaar geleden de letters hebben veranderd in Hollyweed). Dan door naar Beverly Hills langs de huizen van de 'sterren'. Zo zien we het huis van Christina Aquilera, Tom Cruise, Dr. Phill en het huis waar Michael Jackson woonde toen hij stierf enz enz. Daarna door naar Rodeo Drive, waar alle dure merkwinkels zitten en de Santa Monica Pier. Dit is het eindpunt van de wel bekende Route 66. Ook kijken we nog even op het strand en op de pier. Daarna rijden we door naar Venice Beach. Hier lopen allemaal stoere, vage en gekke lui rond die zichzelf graag laten zien. Best lachen maar wat zijn er toch veel idioten op de wereld! We eindigen de tour bij het oudste deel van LA, waar de stad ontstaan is. Dit is erg Spaans/Mexicaans en erg leuk om te zien. Het was een geslaagde tour.

De volgende dag gaan we naar de Paramount Studio's waar we een 2 uur durende tour hebben. We gaan langs verschillende studio's en zien dat ze alles erg mooi kunnen maken. Echt nier normaal hoe je genept wordt als je tv kijkt.

De dag erna halen we de camper op en vertrekken we uit LA. Wel weer even wennen om rechts te rijden met een camper en in de spits van LA. Dit wad dus gelijk een goede oefening. De camper is erg relaxed met alles erop en eraan en een zware motor erin. Echt super!
De volgende dag bezoeken we ons 1e nationale park (NP); Joshua Tree, dit park bereiken we over de historische Route 66. Dit is voor ons gewoon een weg en verder weinig bijzonders.... Het park ligt in een woestijnachtige omgeving met allemaal yucca bomen (een soort cactus). Erg mooi om doorheen te rijden. Na een nacht met nachtvorst (het kan hier lekker afkoelen), vertrekken we richting de Grand Canyon; WOW; wat is dat mooi! Supermooie kleuren en vergezichten. Uiteindelijk belanden we in Kanab, hier zit je echt in het 'Wilde Westen'. Vroeger werden hier dan ook veel westerns opgenomen.

Dan op naar NP nr. 3 en 4. Bryce Canyon en Zion NP. Bryce is wederom super. Misschien wel 1 van de mooiste dingen die we ooit gezien hebben. Duizenden torenachtige rotsen in roo/oranje en witte kleuren. We doen hier nog een wandeling tussen al deze rotsen door. Geweldig! Voordat we in Zion aankomen, moeten we 2 tunnels door die zo smal zijn dat we er met ingeklapte spiegels doorheen moeten. Zion is wel leuk, maar we zijn inmiddels zo verwend dat we het alleen maar leuk vinden. Erg he?

Hierna op naar Sin City, de gokstad van de wereld oftewel: Las Vegas. We zitten op een camping aan de Strip (de hoofdstraat). Het gaathier echt 24 uur per dag door en alle gebouwen/casino's zijn echt super mooi en groot. Zo loop je bv. eerst langs een sfinx en een piramide in het luxor casino, dan langs een kasteel waar riddershows gegeven worden, via New York (incl. het vrijheidsbeeld) langs Parijs waar we nog even op de Eiffeltoren gaan naar een fonteinenshow, Rome en een indoorpretpark en nog veel meer. We gaan ook nog naar een showballet/dansshow, echt zo een die je ook altijd op tv ziet. Echt geweldig. Uiteindelijk belanden we ook nog achter de gokkast maar helaas: Geen Prijs. Al met al een bijzondere ervaring in een bijzondere stad.

Vanuit Vegas zit je binnen no-time weer in the middle of nowhere. We gaan richting Death Valley. Hier kan het in de zomer 57 graden worden, maar dat is het nu gelukkig niet maar al wel lekker warm. We rijden door rotsachtig gebied, zandduinen en zoutvlaktes. Dan door naar Sequoia NP, hier groeien de hoogste bomen ter wereld. Toch wel indrukwekkend om bomen van een metertje of 90 (!) hoog te zien. We rijden ook nog door Kings Canyon NP waar we eigenlijk niet zoveel aan vonden en er dus ook weer snel uit waren.

Door naar Yosemite NP (jawel, voorlopig het laatse NP). Een groot NP op grote hoogte. We zien hier ook weer sequoias en we zitten af en toe tussen de sneeuw. We moeten erg voorzichtig rijden ivm de sneeuw (op sommige plekken) op de weg. Je moet eigenlijk sneeuwkettingen bij hebben omdat het weer zomaar om kan slaan. Maar die hebben we niet. We rijden op het gemakje langs mooie uitzichtpunten en rijden richting de uitgang van het park. Hier worden we aangehouden door een parkranger die vraagt of we de kettingen bij hebben..... nee dus. We moesten ze namelijk voor 1 afdaling omdoen omdat er iemand geslipt was. Na wat fronsende wenkbrauwen van de parkranger hebben we ze maar vriendelijk bedankt voor haar waarschuwingen en zijn we maar omgedraaid en via een andere weg teruggereden. We komen veilig het park uit in prachtig weer. We hadden niet gedacht dat het al zo slecht kon zijn op sommige plekken. We slapen op een camping langs de snel weg richting San Francisco. Op deze camping maken ze de toilegebouwen schoon tussen 8.00 en 9.30 's ochtends... precies.... net als iedereen uit z'n bed komt en wilt gaan douchen. Erg handig lijkt ons, maar goed, klein detail. Op naar San Francisco (SF). We willen naar een camping in het zuiden van de stad. Deze ligt echter naast het Football stadion waar de hoofdclub van SF (SF 49ers) speelt. En er wordt ook nog een wedstrijd op die dag gespeeld , dus het zou ons 70 euro voor een nachtje kosten. Zijn we toch maar even doorgereden. Nadat we de Golden Gate Bridge over zijn gereden, vinden we een andere camping waar we een paar nachten blijven. Eenmaal in downtown SF zien we een paar mooie gebouwen en erg veel zwervers. Echt niet normaal hoeveel er hier zijn, voor ons gevoel nog meer dan in LA. Wel triest om te zien, je weet natuurlijk niet wat er allemaal gebeurd is met deze mensen voordat ze op straat zijn terecht gekomen. Verder zien we Fishermans Wharf waar we een mooi uitzicht over de Golden Gate Bridge en Alcatraz hebben. Ook zitten hier nog zeeleeuwen in de haven.

Hierna op richting Highway 1, een toeristische routen tussen SF en LA. We rijden langs de kust en komen door leuke stadjes die al in kerstversiering zijn gestoken. Ook komen we nog langs een kudde zeeolifanten. Die liggen relaxed op het strand met z'n allen. Ze zijn erg groot, verschrikkelijk lelijk en ze stinken enorm, maar het is wel erg leuk om ze te zien. Verder zien we nog dolfijnen zwemmen en komen langs een bos waar een bepaalde vlindersoort overwintert. Genoeg beesten gezien dus vandaag.

We leveren de camper in in LA en vliegen naar Washington.
De 2,5 weken westkust zijn echt super geweest en de camper was perfect. Nog 2 weken de oostkust en voor je het weet is het 20 december en zijn we weer terug in Zeeland.

Iedereen wederom enorm bedankt voor de nog altijd aanhoudende interesse. Hartstikke leuk. Hierna nog 1 verhaal en dan hoeven jullie ons niet meer digitaal te volgen.

Liefs

Rutger en Joelle

ronald

En nu bij thuiskomst de peugot inleveren voor een bak met een V8 zeker???????????????????????????????
hahahaha
tot over 2 weken

Dalilah

Waa, jullie reis is echt fantastisch mooi, leuke avonturen en mooie foto's weer! Hoeissie? Vandaag -15 graden, op de dag gehad, brrr! Gelukkig heeft het echt koude weer op zich laten wachten tot nu, maar oh wat is het koud! Mochten je het te koud krijgen en bereid zijn WAT om te rijden, je zijn van harte welkom hier voor een kop warme chocomel met slagroom! Goede reis en geniet er nog even van!

Lennard, Bianca en Evi

Mooie camper, denk dat Lennard er ook wel zo één zou willen, hahaha...
Geniet nog van de laatste weekjes en tot ziens in Zeeland!

Rutger en Andrea

Jullie gaan schrijven alsof het allemaal maar normaal is wat je zien.. maar als ik dan de foto's zie ben ik toch behoorlijk onder de indruk :)
wat een contrast tussen de geweldige ruige natuur en de drukte van die grote steden.
Veel plezier nog! en tot snel!!

Lisette

Wat een leuke verhalen weer en mooie foto's!!!
Niet te geloven dat de tijd zo snel is gegaan... Geniet er nog van daar aan de Oostkust en we zien elkaar op de 20ste :-)

Eelke

Wat een belevenis weer zeg, de Westkust!

Geniet van jullie 2 laatste weken van de fantastische reis!

Groetjes!!

Remy

Claudia en ik vliegen de 18e naar New York. Ben je daar dan ook toevallig? Kunnen we daar wellicht nog even afspreken?
Groeten.
Remy

Karin

Jullie hebben me overtuigd, Amerika staat ook op mijn lijstje....

Thijs

Ik wil me wel bij Karin aansluiten. Maar dan wel de westkust! Veel mooie en leuke dingen gezien en gedaan zeg!
Groetjes,
Thijs

louise

hoi, ik kan me nu helemaal een voorstelling van maken, hoe jullie daar door amerika rijden....na zoveel mooie dingen in NZ ook af en toe....heel vervend zeggen; "goh, leuk hoor ..., waar gaan we nu naar toe?"
Wij moesten erg wennen in langkaswi aan de troep en een niksige stukken grond/berm/halfbakken huizen/etc.
we zullen aan jullie denken de 20ste! en echt heel erg met jullie meeleven dat het voorbij is!