Rutger-Joelle.reismee.nl

Namibie, Botswana

Hallo allemaal,

Onze tour door Zuidelijk Afrika is inmiddels afgerond. We hebben er 8450 km opzitten overland!

Even een update:

Op 1 juli begon onze tour door Namibie, Botswana en Zimbabwe. We hadden een leuke groep van 22 personen (waarvan 9 Nederlandstaligen). De tour werd begeleid door 3 personen, 1 relaxte truckdriver (welke steeds happiness en cool bananas riep als hij iets leuk vond), 1 kokkin en 1 stagiair (welke echt supergoed eten fabriceerden).

De eerste dag op naar het Cedergebergte, mooie omgeving en een mooie wandeling gemaakt met een gids. Hij heette Skokkie (schok in het Nederlands, dit omdat het een schok voor zijn ouders was toen hij geboren werd; hij heeft namelijk een veel lichtere huidskleur dan hen...zoon van de melkboer?). Maar goed, erg gelachen met die kerel. Verder verschillende mooie plaatsen aangedaan en veel kilometers gemaakt.

Daarna op naar de Fish River Canyon, dit is de op een na grootste canyon in de wereld. Vervolgens naar de zandduinen gegaan. Dit was echt supermooi! Voor de zonsopgang Dune 45 beklommen waarvan je de zon op zag komen en de kleuren elke keer zag veranderen (zie foto's). Daarna weer een wandeling met een gids gemaakt naar Death Valley, hier is alles droog en verdord. Ook deze gids was weer een brave jongen. Hij was een echte bushman en die hebben zo hun eigen normen en waarden. Bij de bushman is het bijv. normaal dat de vrouwen alles doen voor hun man en dan ook af en toe hun mond houden als ze het niet met hem eens zijn, omdat de man anders een andere vrouw zou zoeken. Dat zie je in Nederland toch minder snel gebeuren.

Joelle kon de eerste 4 nachten amper slapen in het tentje, slaappillen hielpen niet echt, dus hebben we het maar met alcohol geprobeerd (we hadden een wodkapunch gemaakt met de groep). Dat werkt dus veel beter dan slaappillen!

Vervolgens naar Swakopmund gegaan, hier heeft Rutger op een quad door de woestijn heen gereden. Was wel gaaf om die hoge zandduinen op en af te rijden. Hierna op naar een stam die nog in een lemen hutje op de hei leven. Alle kindertjes wilden met iedereen op de foto en ze wisten erg goed dat ze zichzelf op de camera konden zien. Was toch wel erg leuk (en misschien ook wel een beetje toeristisch, maar ja, we zijn tenslotte toeristen).

Na verschillende bushcampings met douches die verwarmd worden door vuur onder de ketel te zetten kwamen we in het eerste wildpark terecht Etosha. Hier hebben we enkele gamedrives gedaan met de truck. Toch wel apart om giraffes, olifanten e.d. op korte afstand te zien. Bij de camping was een waterput voor de dieren. Hier kon je dus de hele nacht dieren spotten die water kwamen drinken. Echt gaaf! In 2 dagen hadden we al 4 dieren van de Big Five gezien (olifant, neushoorn, luipaard, leeuw). Alleen de buffel ontbrak nog, maar die leeft niet in dit park, dus daar hebben we maar niet al te lang naar gezocht. Een luipaard is vrij bijzonder om te zien, omdat ze nogal schuw zijn. Degene die wij zagen, stond echter op zijn gemakje aan de kant van de weg, hier hebben we dus een mooie foto van kunnen maken. Deze kunnen we nog niet laten zien, omdat we dankzij een computer in een hostel een virus op onze memorycard hebben. Dit moeten we eerst nog even op zien te lossen in Singapore.

Na Etosha zijn we doorgereden naar Botswana. Hier hebben we een nacht in een rieten hutje geslapen, wat redelijk fris was (maar niet zo koud al in de tent). Overdag zijn de temperaturen aangenaam, maar ‘s nachts wil het nog wel eens rond het vriespunt worden (maar we klagen niet hoor).

In Botswana zijn we naar de Okavango Delta gegaan. Hier zijn we eerst met een vliegtuigje overheen gevlogen, voordat we de volgende dag in een uitgeholde boomstam (mokoro) via de rivier de Delta ingingen. Deze mokoro's zijn redelijk instabiel, maar het ging allemaal goed. Hier kwamen we ook nog langs een groep nijlpaarden, dat zijn toch best grote beesten als ze je vanaf een metertje of 40 bekijken en jij zit in een boomstam... Uiteindelijk het tentenkamp opgebouwd, een wc gemaakt (gat in de grond). In het donker moest je met zijn 2-en naar de wc zodat er 1 op de uitkijk kon staan, mocht ere en beest langs komen, dit is toch best apart.. ‘s Avonds nog even met een van de gidsen staan praten of hij wel eens iets geks meegemaakt had met de wilde dieren. Hij had een keer een leeuwin met een stok geslagen en hij had een keer moeten vluchten voor een wilde buffel, maar hij lachte er maar een beetje om. En wij moisten de volgende dag nog 4 uur gaan wandelen, haha! Maar goed, de dag erna dus aan de wandel gegaan en gewoon giraffes en olifanten van zeer dichtbij gezien. Erg bijzonder!

Hierna op naar het 3e wildpark: Chobe. Hier hebben we een bootcruise gedaan, waar we ook ongeveer weer alle dieren gespot hebben. Je zou het bijna normaal gaan vinden dat je continu olifanten, buffels en nijlpaarden ziet.

Van hieruit vertrokken naar Zimbabwe, onderweg staken er nog een paar olifanten over (dat is toch weer iets anders dan een paar herten in Zeeland). Op naar de Victoria Watervallen. Het duurde even voordat iedereen zijn visum had gekregen, maar uiteindelijk konden we door. Het is maar net hoe de wind waait, dus de ene keer krijg je sneller iets geregeld dan de andere keer (TIA zeggen ze hier wel eens: This is Africa). Uiteindelijk bij de Watervallen aangekomen, dit was toch erg mooi om te zien en ongelooflijk dat er 1 miljoen liter water per seconde naar beneden valt. Verder nog naar een souvenirmarkt geweest en hier wat houtwerk gekocht. Je kon ook kleren ruilen, soms wilden ze bijna liever onze smerige sokken hebben dan een paar dollar. Best bizar. Verder hebben we natuurlijk een biljet van honderd triljoen Zimbabwaanse dollar, dit was vorig jaar nog geen euro waard, en nu gebruiken ze dit geld niet eens meer. Het gaat dus lekker in dit land...

Hierna een paar dagen in de truck gezeten om weer naar Zuid-Afrika te gaan. Hier gaan we nog naar het Kruger Park, het laatste wildpark op de reis. Hier ook weer de Big Five gespot, zelfs 3 luipaarden!

Tot slot in Johannesburg beland en hier hebben we nog een fietstocht door SOWETO gemaakt, de sloppenwijk. Hier hebben we nog in een Shebeen (golfplaten café) gezeten om 10.00 uur ‘s ochtends. Het was hier hartstikke druk (de mensen hebben niet zoveel te doen, dus dan ga je maar bier drinken). Hier hebben we dus ook een slokje gedaan van een of ander brouwsel wat ze in een emmer verkopen. Was wel lichen om daar eens te zitten.
Verder heb je in Soweto verschillende soorten woningen, van echte krotten (golfplaatjes) tot een fatsoenlijk stenen huis. Maar het blijft toch triest om te zien dat kindjes op hun blote voeten door de bagger heen lopen en dat niemand he took maar iets interesseert hoe alles er bij ligt. Het afval wordt gewoon op straat gedumpt, iedereen doet zijn behoefte op straat enz. Best indrukwekkend dus.

Nu zitten we in Singapore, hier moeten we nog een paar dingen regelen voordat we naar Maleisie gaan. We houden jullie op de hoogte.

Groeten,
Rutger en Joelle

PS: Iedereen bedankt voor alle berichtjes en mails, erg leuk!

Marrit

Hoi Joelle en Rutger,

Erg leuk om op deze manier jullie belevenissen ook een beetje mee te beleven! Zo te lezen maken jullie genoeg mee om van te genieten.

Veel plezier!
Liefs Marrit

Machteld

Ha vakantiegangers,

Jeetje wat klinkt dat allemaal ontzettend goed zeg!! Ben zo benieuwd hoe jullie Azië vinden, stiekem wel een klein beetje jaloers hoor. Ik heb sinds afgelopen maandag verlof dus eigenlijk heb ik ook een soort van hele lange vakantie, net als jullie ha ha (maar dan natuurlijk niet zo avontuurlijk).
Heel veel plezier in Azië!

Gr. Machteld

Fedor

Wat zien jullie af zeg! :-)

Martijn

Vet hoor! Geniet ervan....

Marieke

Wat een avontuur en belevenissen weer!
Vond het ect super dat je belde!!!!!!!!
Klonk zo heerlijk dichtbij...
Ik mail snel hoor, genieten he!
Dikke kus xx

Elvera

Hey,

Klinkt allemaal erg mooi!! Veel plezier met de rest van jullie reis!!

X Elvera

Tianda

Dag Rutger en Joelle!

Ik heb genoten van jullie verhaal! En ik ben ook een beetje jaloers :-)...geweldig lijkt het mij om the Big Five te zien!!

Geniet lekker van jullie avontuur en have fun!

Liefs,
Tianda

Trudie

Wat een ervaringen doen jullie op. Leuk dat wij dat ook een beetje mee mogen maken. Heel veel plezier nog en groetjes, ook van Jan.

Tante Loet

Gaaf hoor, het is echt safari geweest.
Nederland is dan erg ver weg.

Ik vind het lachen dat jullie nu ineens in Maleisië zijn.
Veel plezier! En neem een aapje voor me mee.

malia

prachtige foto's en jullie zien er lekker ontspannen uit, geniet er van, liefs malia

Andrea

Geweldig om weer even lekker mee te mogen genieten van al jullie belevenissen! Met dat "genieten he" van Marieke komt het wel goed volgensmij!
Mooie omgeving, mooie mensen en alles zo mooi vastgelegd op foto!
Nu op naar Maleisie, veel plezier nog samen!
Groetjes Rut en And

Simone

Wow! echt hele gave en mooie foto's! Die van het Nijlpaard vind ik echt gaaf! Lijkt net uit een natuurfilm!
Mooi dat het allemaal wel is bevallen. hebben jullie behalve deze mooie dieren ook enge dieren gezien? Slangen, spinnen of grote insekten? Die camera is wel een goeie aanwinst geweest zeg, de foto's zijn echt mooi en scherp! Een hele goeie reis weer verder richting Maleisië! Geniet ervan! Liefs

Coranne

In gedachten reis en beleef ik alles met jullie mee, maar dat haalt het natuurlijk niet bij de werkelijkheid.Wij gaan morgen op vakantie maar houden het iets dichter bij huis( de Ardennen)
Het was fijn om weer iets van jullie te horen en te zien.
Goeie reis weer en GENIET!

gr van oom Frans en tante Coranne

Christine

Heey Joelle en Rutger,

geweldig om jullie verhalen te lezen en de foto's zijn zo mooi. Ik ben erg jaloers,haha.
Nu op naar Azie..ben reuze nieuwschierig naar de volgende verhalen/foto's.
Lekker blijven genieten!!

Dikke X Christine

Stefan

Wat een gave foto's, een mooie afleiding tussen de afstudeer drukte door. Geniet ervan, maar dat moet wel lukken lijkt me...

Groetjes,

Je neef

Dalilah

Hej Joëlle en Rutger,

1 woord... WOW! Wat een mooie foto's en een goed reisverslag! Plezierig in Azië en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal! Die helm stond je goed Jo;)!
Liefs van Dalilah

Ineke en Arie

Hoi Joëlle en Rutger
Hardstikke mooie foto's hebben jullie gemaakt.
Jammer van dat virus op jullie kaartje.
Alles heel indrukwekkend wat jullie hebben meegemaakt.
We zullen alles afdrukken om het ook aan Oma te laten lezen en natuurlijk het andere mailtje.
De rest doen we weer via de gewone mail.
Groetjes van iedereen hier.
Liefs Ineke en Arie

Thijs en Karin

Lieve Rutger en Joelle,
Wat een mooi en herkenbaar verhaal weer. Als we de verhalen lezen komen bij ons de herinneringen ook weer boven, leuk! Hoe beviel de overlander jullie? Genoeg 'vrijheid' om dingen te doen die jullie wilden doen of zien?
Wat gaat de tijd snel als jullie het eerste werelddeel alweer gehad hebben. Veel plezier in het schone, georganiseerde Singapore, dat wordt zeker een wereld van verschil.
Liefs

Tessja en Michiel

Wat gaaf om op deze manier een beetje met jullie mee te leven. Maar wie noemt zijn kind nou skokkie? haha, geweldig :) En het lijkt ons echt super om die wilde beesten in het echt te zien! Het klinkt in ieder geval alsof jullie een geweldig mooie reis hebben, we hopen dat de rest van jullie reis minstens zo mooi is!

Liefs

Kirsten

Hey Jo en Rutger,
Wij zijn net terug van een weekje Luxemburg en dan lees ik jullie belevenissen vanuit Afrika,echt een verschil. Maar wel supertof om te lezen en de foto's te zien, erg mooi! Je zou er bijna aan wennen, alsof je middenin een dierentuin kampeert! Dus nu naar Singapore, dat zal zeker anders zijn! Geniet ervan en zorg dat je alles vastlegt en niks verliest,mdat zou zo balen zijn. Wees zuinig op elkaar!
Wacht op jullie nieuwe verhalen!
Groetjes Kirsten

Gwen

Wauw, echt geweldig allemaal!! Na het zien van jullie foto's gaat het helemaal kriebelen.

Veel plezier in Azië...ben benieuwd naar jullie belevenissen daar.

xx

Remy Grootjans

Beetje laat, maar dan toch eindelijk de tijd kunnen nemen om jullie verhalen te lezen. Klinkt geweldig! Zeker die overnachtingen bij de drinkplaatsen. Super!
Geen leeuw in de toiletten aangetroffen? Dat had een Zuid Afrikaanse kennis van mij in Kenia eens gehad.
Veel plezier verder en ik zie uit naar het volgende reisverhaal!

Josien

Hey Joelle en Rutger,

Jullie hebben echt al onwijs veel dieren en mooie plekken gezien. Ben echt jaloers!!
Nu wil zeker ook een keer naar Afrika...

Veel plezier in Azie!! ik kijk uit naar jullie verhalen.

groetjes Josien

Oma Minderhoud

Oma heeft zich even verdiept in jullie wereldje. Genoten van jullie foto's en verhalen. Ik wens jullie nog een goede reis toe en een dikke kus van Oma Minderhoud

Stefan, Ellen, Anouk en Jasmijn Akkerdaas

Hoi (verre) buurtjes,
Wat ontzettend leuk om jullie op deze manier te volgen op julie reis. Idere keer als we een mailtje krijgen kijken en lezen we met z'n allen wat jullie zoal beleefd en gezien hebben. Anouk en Jasmijn vinden de foto's prachtig ! Trouwens ook nog bedankt voor de leuke kaart. Ondertussen is het in Domburg vollop zomer en genieten we van het mooie weer op het strand. Ook met de tijdelijke buren gaat het prima, onze meiden spelen regelmatig met Joris en Eva. Sinds kort zitten ook de nieuwe buren in het huis van André en Margriet en Jeroen en Brenda zijn gisteren verhuisd. Er veranderd dus heel wat in de Hopmande tijdens jullie reis. Jullie hebben ook nog de groeten van Bram en Ineke Jacobse (uut B-kerke). Enfin, wij hopen snel weer iets van jullie te zien en groetjes uit de Hopmande.